Mașinile emit o varietate de gaze în timpul funcționării, iar acestea au un impact semnificativ asupra calității aerului și a sănătății publice. Principalele gaze emise de mașinile în trafic includ dioxidul de carbon (CO₂), oxizii de azot (NOₓ), monoxidul de carbon (CO), hidrocarburile (HC) și particulele fine (PM). Aceste emisii rezultă din arderea combustibililor fosili, precum benzina și motorina, în motoarele cu ardere internă.
1. Dioxidul de carbon (CO₂)
Ce este și de ce este emis:
CO₂ este un gaz cu efect de seră care contribuie la schimbările climatice. Este produs în mod direct prin arderea combustibililor fosili în motoarele vehiculelor. Cu cât consumul de combustibil este mai mare, cu atât este emis mai mult CO₂. Este unul dintre cei mai simpli indicatori ai eficienței unui vehicul, deoarece este direct proporțional cu cantitatea de combustibil ars.
Impact:
CO₂ nu este toxic pentru sănătatea umană la concentrațiile întâlnite în aerul din mediul înconjurător, dar contribuie semnificativ la încălzirea globală și la schimbările climatice.
2. Oxizii de azot (NOₓ)
Ce sunt și de ce sunt emiși:
Oxizii de azot includ mai multe gaze, cum ar fi dioxidul de azot (NO₂) și oxidul nitric (NO). Acestea sunt produse atunci când combustibilul este ars la temperaturi ridicate, în special în motoarele diesel. NOₓ sunt formate din azotul și oxigenul din aerul care intră în motor.
Impact:
NOₓ sunt dăunători sănătății umane, contribuind la iritarea plămânilor, agravarea astmului și dezvoltarea bolilor respiratorii. De asemenea, NOₓ contribuie la formarea smogului și a ploii acide, ceea ce afectează mediul înconjurător.
3. Monoxidul de carbon (CO)
Ce este și de ce este emis:
Monoxidul de carbon este un gaz incolor și inodor produs prin arderea incompletă a combustibililor fosili. Este emis în special de motoarele care funcționează la ralanti sau la viteze reduse, unde combustia nu este completă.
Impact:
CO este un gaz foarte toxic care poate cauza probleme grave de sănătate, cum ar fi dureri de cap, amețeli și, în cazuri extreme, moarte prin asfixiere. În aerul ambiental, contribuie la reducerea capacității sângelui de a transporta oxigen, afectând astfel funcția cardiacă și pulmonară.
4. Hidrocarburile (HC)
Ce sunt și de ce sunt emise:
Hidrocarburile sunt compuși organici volatili care rezultă din arderea incompletă a combustibilului sau din evaporarea combustibilului. Ele sunt emise atât de motoarele cu benzină, cât și de cele diesel.
Impact:
Hidrocarburile contribuie la formarea ozonului troposferic, un component principal al smogului fotochimic. Expunerea la ozon poate cauza probleme respiratorii, inclusiv tuse, iritații ale gâtului și agravarea astmului.
5. Particulele fine (PM)
Ce sunt și de ce sunt emise:
Particulele fine (PM), în special PM2.5, sunt particule microscopice care provin din arderea combustibililor fosili, în special în motoarele diesel. Acestea includ particule de carbon, metale și alte substanțe toxice.
Impact:
PM2.5 sunt extrem de dăunătoare pentru sănătatea umană, deoarece pot pătrunde adânc în plămâni și chiar în fluxul sanguin. Ele sunt asociate cu o gamă largă de probleme de sănătate, inclusiv boli pulmonare, boli cardiovasculare și cancer.
Alte emisii și considerente
Dioxidul de sulf (SO₂)
SO₂ este un alt poluant emis în cantități mici de motoarele diesel, rezultat din arderea combustibililor care conțin sulf. Este responsabil pentru formarea ploii acide și poate cauza probleme respiratorii.
Compuși organici volatili (VOC)
VOC-urile sunt emiși prin evaporarea combustibilului și contribuie la formarea smogului și ozonului troposferic. Acești compuși includ o gamă largă de substanțe chimice, unele dintre ele fiind toxice sau cancerigene.
Gazele de efect de seră și schimbările climatice
Emisiile de gaze cu efect de seră, cum ar fi CO₂ și metanul (CH₄), contribuie la încălzirea globală. În plus, NOₓ și VOC-urile joacă un rol indirect prin contribuția lor la formarea ozonului la nivelul solului, un alt gaz cu efect de seră.
Tehnologii de reducere a emisiilor
Convertorul catalitic:
Acesta este un dispozitiv instalat pe vehicule pentru a reduce emisiile de NOₓ, CO și HC. Convertorul catalitic transformă acești poluanți în gaze mai puțin nocive, cum ar fi dioxidul de carbon și apa.
Filtrul de particule diesel (DPF):
Acesta este utilizat în vehiculele diesel pentru a captura și a reduce emisiile de particule fine. DPF-urile sunt eficiente, dar necesită întreținere periodică pentru a preveni blocajele și pierderile de performanță.
Tehnologiile hibride și electrice:
Vehiculele hibride și electrice emit mult mai puține gaze nocive comparativ cu motoarele cu ardere internă tradiționale, deoarece funcționează fie parțial, fie complet pe electricitate.
Mașinile emit o gamă variată de gaze în trafic, fiecare având un impact diferit asupra mediului și sănătății publice. De la CO₂, un principal contribuitor la schimbările climatice, până la NOₓ și PM, care afectează direct sănătatea umană, este esențial să continuăm dezvoltarea și implementarea tehnologiilor care să reducă aceste emisii. Pe măsură ce industria auto se îndreaptă către vehicule mai curate, inclusiv hibride și electrice, impactul negativ asupra mediului și sănătății ar trebui să scadă semnificativ.