România, printre ţările cu cel mai mare risc la achiziţia maşinilor second-hand: fraudele cu kilometrajul cresc

România, printre ţările cu cel mai mare risc la achiziţia maşinilor second-hand: fraudele cu kilometrajul cresc

Manipulările privind kilometrajul şi ascunderea daunelor rămân probleme majore pe piaţa maşinilor second-hand din România. Un studiu realizat de compania de date auto carVertical plasează România pe locul 22 din 25 în clasamentul european al transparenţei auto — aceeaşi poziţie ca în 2024.

Ce arată cifrele

  • În 2025, aproximativ 7,5% dintre maşinile verificate în România au avut kilometrajul „dat înapoi”, o creştere faţă de 6,9% în 2024. În medie, s-au redus circa 95.100 km de pe odometru.

  • De asemenea, 58,2% dintre vehiculele analizate prezentau înregistrări de daune, cu o valoare medie estimată de 3.300 euro.

  • Peste 60% din maşinile verificate în România erau importate, iar vârsta medie a flotei verificate a crescut la 10,2 ani, comparativ cu 9,8 ani în 2024.

De ce se întâmplă asta

Potrivit studiului, pieţele auto din Europa de Est – inclusiv România – sunt mai susceptibile la manipulări din cauza:

  • volumului mare de importuri de maşini second-hand,

  • firmei mai slabe de colectare a datelor istorice,

  • infrastructurii de transparenţă mai reduse comparativ cu vestul Europei.

În Polonia, de exemplu, doar 2,3% dintre maşinile verificate au prezentat manipulare de kilometraj — faţă de 7,5% în România.

Ce înseamnă pentru cumpărător

Pentru un potenţial cumpărător de maşină second-hand:

  • Există un risc real să achiziţionezi un vehicul cu kilometraj redus artificial şi cu daune ascunse.

  • Aceasta poate conduce la costuri de întreținere mult mai mari şi la pierderi de valoare.

  • Este important să verifici istoricul maşinii, să soliciţi raport de kilometraj şi daune şi să fii precaut în special în cazul maşinilor importate.

Piaţa auto second-hand din România continuă să fie una cu risc ridicat din cauza manipulărilor de kilometraj şi a daunelor camuflate. În lipsa unei transparenţe ridicate, cumpărătorii trebuie să fie deosebit de vigilenţi – folosirea unui raport detaliat şi verificarea riguroasă pot face diferenţa între o achiziţie bună şi una care costă mult mai mult decât preţul plătit.

Sursa foto + text: Libertatea.ro