Din 2026, legea auto din România va introduce un sistem nou de taxare — nu se va mai ține cont doar de capacitatea motorului, ci și de norma de poluare și vechimea vehiculului. Decizia a fost aprobată de autorități și are scopul de a aplica principiul „poluatorul plătește”.
Cum va funcționa noua formulă
-
Impozitul va continua să se calculeze pe fiecare 200 cm³ (sau fracțiune) din capacitatea cilindrică.
-
În plus, la stabilirea sumei finale se va lua în considerare norma de poluare a mașinii — Euro 3, Euro 4, Euro 5, Euro 6 — dar și dacă autovehiculul este hibrid sau are emisii reduse.
-
Cu alte cuvinte: mașinile vechi, poluante sau cu norme de emisii inferioare vor plăti mult mai mult decât până acum; cele moderne, eficiente din punct de vedere al emisiilor, pot beneficia de impozite mai mici sau mai avantajoase.
Ce înseamnă creșterea pentru șoferi
-
Pentru mulți proprietari, impozitul auto va fi cu 30% mai mare — în medie față de sumele actuale.
-
În cazul mașinilor vechi sau foarte poluante, taxa anuală ar putea să se dubleză sau chiar tripleze — asta dacă autovehiculul are emisii ridicate și capacitatea cilindrică mare.
-
Pentru autoturismele hibride sau electrice, schimbările sunt mai variate: unele pot rămâne avantajoase, altele — în funcție de emisii — pot plăti mai mult decât au plătit până acum.
Scopul: mai puțină poluare, mai multă justiție fiscală
Autoritățile spun că noul sistem urmărește să penalizeze mașinile cu emisii mari și să stimuleze trecerea către vehicule mai curate. Ideea este ca taxa să reflecte real impactul pe care mașina îl are asupra mediului — nu doar capacitatea cilindrică a motorului.
Sursa foto + text: Promotor.ro