Programul Rabla 2025 a fost suspendat chiar înainte de lansarea oficială: inițial era prevăzut să înceapă pe 4 iunie pentru instituţiile publice, iar pentru persoane fizice urma pe 19 iunie, însă ambele etape au fost oprite în ultim moment . Ministrul Mediului, Diana Buzoianu, a declarat recent că se analizează scenarii variate pentru reluare, prin includerea programului într-un al doilea pachet de măsuri fiscale, ce va fi susținut de premierul Ilie Bolojan în Parlament .
Bugetul inițial alocat Rabla pentru persoane fizice în 2025 era de 610 milioane lei, bani destinați ecotichetelor: 37.000 lei (~7.400 €) pentru vehicule full‑electrice, 12.000–15.000 lei (~2.400–3.000 €) pentru hibride și 10.000 lei (~2.000 €) pentru autovehicule pe benzină sau GPL . Potrivit estimărilor, lansarea unei sesiuni de înscriere ar putea avea loc cel mai devreme la sfârşitul lunii iulie, odată cu al doilea pachet de măsuri .
Ministrul Mediului a subliniat că toate proiectele vizând reducerea emisiilor – Rabla pentru persoane fizice şi juridice, Casa Verde Fotovoltaice ş.a. – se află în analiză în coaliție, iar reluarea lor depinde de eficientizarea cheltuielilor și sprijin parlamentar . Pachetul va fi prezentat la finele lui iulie şi prevede redistribuirea fondurilor spre proiectele verzi, menținând Rabla în agendă.
Piaţa auto resimte deja presiunea suspendării: industria semnalează că reluarea întârziată afectează vânzările și modernizarea parcului auto. În absenţa ecotichetelor, mulţi români amână achiziţia, iar dealerii rămân cu stocuri nevalorificate . În schimb, piaţa de maşini second‑hand câștigă teren, ceea ce contravine obiectivelor climatice şi de mediu.
Pe de altă parte, ministrul precedent, Mircea Fechet, estimase lansarea Rabla încă din aprilie 2025, cu sesiuni continue (nu separate pe primăvară/toamnă) și cu înscriere directă de către cetățeni, evitând intermedierea dealerilor . El propunea, de asemenea, eliminarea automobilelor diesel din schema, limitând finanţarea la vehicule eficiente energetic sau electrice .
De asemenea, în aprilie, bugetul AFM a fost aprobat la un nivel record – 1,43 miliarde lei pentru Rabla auto, dintr-un buget total de 16,42 miliarde lei destinat tranziției verzi în 2025 . Această sumă ar fi fost suficientă pentru reluarea programului fără a afecta deficitul bugetar, susținea Fechet, iar eliminarea Rabla ar fi avut impact negativ asupra industriei Dacia și Ford, dependente de aceste ecotichete.
Sursa foto + text: Promotor.ro